STATUT
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ
W CEKCYNIE
SPIS TREŚCI
Rozdział I Informacje o statucie
Rozdział II Podstawowe informacje o Zespole Szkół
Rozdział III Cele i zadania Zespołu Szkół. Sposób wykonania zadań
Rozdział IV Organy Zespołu Szkół
Rozdział V Organizacja Zespołu Szkół
Rozdział VI Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu Szkół
Rozdział VII Uczniowie Zespołu Szkół
Rozdział VIII Rodzice
Rozdział IX Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
INFORMACJE O STATUCIE
§ 1
1. Statut jest zbiorem norm i praw regulujących stosunek jednostek do siebie i jednocześnie do całej społeczności.
Statut został opracowany na podstawie:
1) Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zmianami).
2) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z 2002r., Nr 10, poz. 96 oraz 2003r., Nr 146, poz. 1416 z 2004 r. oraz Nr 10, poz. 75 z 2005r.).
3) Innych przepisów, w tym wykonawczych wydanych na podstawie Ustawy o systemie oświaty. Uchwały Nr XV/123/ 04 Rady Gminy o powołaniu Zespołu Szkół w Cekcynie i nadaniu jej statutu.
§ 2
2. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Zespole Szkół - należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Cekcynie.
2) Statucie - należy przez to rozumieć statut Zespołu Szkół w Cekcynie.
3) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. nr.67,poz.329 z późniejszymi zmianami).
4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Samorządzie Uczniowskim, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Zespole Szkół.
5) Uczniach, rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów Zespołu Szkół w Cekcynie oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów.
6) Wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Zespole Szkół.
7) Organie prowadzącym Zespół Szkół – należy przez to rozumieć Gminę Cekcyn.
8) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół w Cekcynie – należy przez to rozumieć Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy.
ROZDZIAŁ II
PODSTAWOWE INFORMACJE O ZESPOLE SZKÓŁ
§ 3
1. Szkoły wchodzące w skład Zespołu są placówkami publicznymi. W skład Zespołu Szkół w Cekcynie wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa w Cekcynie.
2) Gimnazjum w Cekcynie.
2. Siedziba Zespołu Szkół w Cekcynie znajduje się przy ul. Szkolnej 8, 89 – 511 Cekcyn.
3. Ustalona nazwa - Zespół Szkół w Cekcynie.
4. Organem prowadzącym Zespół Szkół jest Gmina Cekcyn. Organ prowadzący jest zobowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy jego uprawnienia zostaną naruszone.
5. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
6. Obsługę ekonomiczną Zespołu Szkół prowadzi Gminny Zespół Oświatowy w Cekcynie.
7. Połączenie szkół, o których mowa w ust.2, nie narusza odrębności Rad Pedagogicznych, Rad Rodziców i Samorządów Uczniowskich połączonych szkół.
8. Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole Podstawowej wynosi 6 lat.
9. Czas cyklu kształcenia w Gimnazjum wynosi 3 lata.
10. Zespół Szkół w Cekcynie jest jednostką budżetową. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Zespołu Szkół w Cekcynie regulują odrębne przepisy.
11. Na pieczątkach, stemplach i pieczęciach urzędowych używa się nazw w pełnym brzmieniu wg wzorów:
· Zespół Szkół w Cekcynie
ul. Szkolna 8
89-511 Cekcyn
tel.052/ 33 47 129
· Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa w Cekcynie
ul. Szkolna 8
89-511 Cekcyn
· Zespół Szkół
Gimnazjum w Cekcynie
ul. Szkolna 8
89-511 Cekcyn
§ 4
1. Zespół Szkół w Cekcynie funkcjonuje w obwodach szkolnych odrębnych dla Szkoły Podstawowej w Cekcynie i Gimnazjum w Cekcynie.
2. Obwód szkolny Szkoły Podstawowej w Cekcynie obejmuje następujące sołectwa: Cekcyn, Zalesie, Małe Gacno, Krzywogoniec, Nowy Sumin, Wielkie Budziska.
3. Obwód szkolny Gimnazjum w Cekcynie obejmuje wszystkie miejscowości na terenie gminy Cekcyn.
4. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmowani są z urzędu absolwenci sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkali w obwodzie gimnazjum. Warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenie OKE o wynikach sprawdzianu.
5. Do Szkoły Podstawowej w Cekcynie i Gimnazjum w Cekcynie mogą być również przyjmowani uczniowie spoza obwodu w miarę posiadanych miejsc. W przypadku dysponowania wolnymi miejscami mogą być przyjmowani ( na prośbę rodziców lub prawnych opiekunów) uczniowie, którzy posiadają dobrą, bardzo dobrą lub wzorową ocenę z zachowania oraz średnią ocen co najmniej 3,0.
6. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc o przyjęciu ucznia spoza obwodu decyduje wyższa średnia ocen na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.
7. Ostateczną decyzję o przyjęciu ucznia spoza obwodów wymienionych w punkcie 2 i 3 podejmuje dyrektor Zespołu Szkół
8. W Szkole Podstawowej w Cekcynie oraz Gimnazjum w Cekcynie mogą się uczyć uczniowie zakwalifikowani do nauki programem szkoły podstawowej specjalnej oraz gimnazjum specjalnego.
9. Szkoła podstawowa i gimnazjum wydaje świadectwa ukończenia szkoły, duplikaty świadectw oraz inne druki szkolne i dokumenty na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
10. Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej upoważnia absolwentów do kontynuowania nauki w gimnazjach, natomiast świadectwo ukończenia gimnazjum do kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.
§ 5
1. Zespół Szkół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej przez placówki wchodzące w skład Zespołu Szkół określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
3. Organizację roku szkolnego, w tym terminy ferii letnich i terminy przerw świątecznych określa minister właściwy do spraw oświaty i nauczania w drodze rozporządzenia. Terminy ferii zimowych określa Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.
ROZDZIAŁ III
CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 6
W celu umożliwienia pełnego rozwoju osobowości Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. Umożliwia realizację obowiązku szkolnego uczniom mieszkającym w jego obwodzie oraz kontroluje jego spełnianie.
2. Wyposaża uczniów w wiedzę i umiejętności, wynikające z podstawy programowej, w takim stopniu, aby umożliwić im skuteczne kształcenie na kolejnych etapach edukacyjnych.
3. Kształtuje osobowość uczniów zgodnie z uniwersalnymi zasadami etyki.
4. Zapewnia opiekę nad uczniami przebywającymi w placówce szkolnej, gwarantując bezpieczeństwo i zdrowie oraz umożliwia im prawidłowy rozwój intelektualny i fizyczny.
5. Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z zaburzeniami rozwojowymi oraz pomaga w dokonywaniu wyboru przez absolwentów dalszego kierunku kształcenia.
6. Organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły oraz daje możliwości okresowego nauczania indywidualnego.
7. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie.
8. Umożliwia uczniom rozwój zainteresowań i uzdolnień, ukierunkowuje kreatywnie ich predyspozycje intelektualne i fizyczne.
9. Tworzy warunki lokalowe, techniczne, estetyczne i sanitarno - zdrowotne dla realizacji procesu edukacyjnego oraz doskonali i unowocześnia środki dydaktyczne i metody pracy z uczniami.
10. Zapoznaje uczniów z dziedzictwem kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej. Uczy wychowania w duchu demokracji, sprawiedliwości i wolności,
11. Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród dzieci i młodzieży oraz kształtuje właściwą postawę wobec problemów ochrony środowiska.
12. Umożliwia uczniom naukę religii w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Zgodnie z życzeniem rodziców jest to religia katolicka, dla uczniów innych wyznań Zespół Szkół zapewnia opiekę w świetlicy szkolnej. Rodzice wycofują swoje dziecko z nauki religii w danej klasie w formie pisemnego oświadczenia, skierowanego do dyrektora Zespołu Szkół przed rozpoczęciem roku szkolnego. Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w szkolnej nauce religii nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.
13. Prowadzi nauczanie języka obcego obowiązkowego w klasach IV – VI szkoły podstawowej i w gimnazjum. Może również prowadzić naukę drugiego języka, jako nieobowiązkowego w szkole podstawowej i w gimnazjum w ramach dodatkowych zajęć edukacyjnych.
14.Umożliwia uczniom korzystanie z pracowni komputerowej oraz usługi dostępu do Internetu wyposażonej w oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju moralnego i psychofizycznego uczniów , w szczególności do treści pornograficznych , eksponujących brutalność i przemoc, zawierających zachowania naruszające normy obyczajowe, propagujących nienawiść
i dyskryminację.
SPOSÓB WYKONANIA ZADAŃ
§ 7
1. Działalność edukacyjna Zespołu Szkół określona jest przez szkolny zestaw programów nauczania. Dopuszcza się możliwość realizacji programów autorskich zatwierdzonych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
1) Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych wybierają program nauczania oraz podręcznik z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN lub opracowują własne programy zgodne z rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania.
2) Szkolny zestaw programów nauczania oraz szkolny zestaw podręczników zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor Zespołu Szkół.
3) Nauczyciele podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić uczniom treści przyjętych do realizacji programów nauczania oraz szczegółowe kryteria oceniania, zgodne z zapisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, obowiązujące dla danego przedmiotu nauczania w formie przedmiotowego systemu oceniania.
4) Nauczyciel ma prawo realizować własny program autorski lub inne formy pracy innowacyjnej i eksperymentalnej na podstawie odrębnych przepisów.
5) Program nauczania wybierany jest na etap edukacyjny. Dopuszcza się zmianę programu w trakcie etapu wyłącznie w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach.
§ 8
Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania opracowany zgodnie z przepisami, uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rad Rodziców i Samorządów Uczniowskich. Wewnątrzszkolny System Oceniania jest załącznikiem do statutu i stanowi jego integralną część. (Załącznik nr 1). W oparciu o WSO nauczyciele tworzą przedmiotowe systemy oceniania.
§ 9
1. Dla kształcenia środowiska wychowawczego Rada Pedagogiczna opracowuje i systematycznie dokonuje ewaluacji programu wychowawczego i programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach. Program wychowawczy i program profilaktyki jest załącznikiem do statutu i stanowi jego integralną część.
2. Realizacja „Programu wychowawczego szkoły” ma na celu osiągnięcie oczekiwanego wizerunku ucznia kończącego dany etap edukacyjny oraz wizerunku absolwenta szkoły podstawowej i gimnazjum, opracowanego przez Radę Pedagogiczną szkoły.
3. W oparciu o „Program wychowawczy szkoły” konstruowany jest plan pracy wychowawczej zespołu wychowawczego oraz plan pracy wychowawcy klasowego.
4. Wszyscy nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni mają obowiązek realizować „Program wychowawczy szkoły” obowiązujący w Zespole Szkół.
5. Treści wychowawcze realizuje się w ramach jednostek dydaktycznych każdego przedmiotu, godzin do dyspozycji wychowawcy oraz podczas wszystkich zajęć pozalekcyjnych.
6. Dyrektor Zespołu Szkół powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
7. Każdy wychowawca klasy podczas pierwszych zajęć w danym roku szkolnym ma obowiązek przedstawić swoim wychowankom szczegółowe zagadnienia planu wychowawcy klasowego, spójnego z zapisami „Programu wychowawczego szkoły”.
8. W procesie wychowania każdy nauczyciel ma obowiązek ściśle współpracować z rodzicami uczniów, w szczególności tych, którzy mają trudności w nauce.
9. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego pracą kieruje wybrany wychowawca klasy.
1) Do zadań zespołu w szczególności należy:
a) ustalanie zestawów programów nauczania w danym oddziale oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb
b) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania
c) korelowanie treści programowych przedmiotów, bloków i ścieżek edukacyjnych, porozumiewanie się na temat wymagań programowych i organizacji kontroli i mierzenia osiągnięć uczniów
d) porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów oraz wspólne podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju uczniów
e) uzgodnienie tygodniowego, łącznego obciążania ucznia pracą domową
f) podnoszenie poziomu nauczania poprzez wymianę doświadczeń
g) poszerzanie i aktualizowanie wiedzy w zakresie nauczania przedmiotu poprzez organizowanie narad, dyskusji, itp.
h) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz narzędzi pomiaru dydaktycznego
i) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia
j) przeprowadzanie próbnego sprawdzianu, wspólne poprawianie i opracowywanie jego wyników i przedstawienie ich na posiedzeniu RP.
2) Zespół ma także prawo do:
a) wnioskowania i opiniowania rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w 3-letnim cyklu kształcenia
b) kierowania uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznych, ustalania indywidualnych programów
c) wnioskowania wiążącego wychowawcę klasy w sprawie ustalania oceny zachowania uczniów
d) wnioskowania do dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej w sprawach pedagogicznych i opiekuńczych.
10. Posiedzenia zespołu są protokołowane i gromadzone w dokumentacji wychowawcy.
11. Dyrektor Zespołu Szkół może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo- zadaniowe. Pracą zespołu kieruje lider powołany przez dyrektora na wniosek członków zespołu.
3) Do zadań utworzonych zespołów należy:
a) wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów, sposobów badania wyników nauczania oraz opracowywania danych w zakresie wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły
b) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
c) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
12. Zadania zespołów mogą również dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności szkoły.
§ 10
1. Zespół Szkół umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy szkolnego pedagoga, logopedy (szczególnie dla uczniów klas I szkoły podstawowej) oraz pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tucholi.
2. W celu wyeliminowania napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniowi zostanie zapewniona pomoc w ramach zespołu wyrównania wiedzy (zespół wyrównawczy) oraz indywidualna pomoc pedagogiczna nauczycieli i kolegów.
3. W kontekście rozwiązywania trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka (wywiady środowiskowe), rozmowa z rodzicami, udzielanie porad i wskazówek, natomiast w przypadkach szczególnych kontakt z poradnią rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły.
4. Uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych, środowiskowych i szkolnych porady i pomocy udziela wychowawca, pedagog poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami, innymi nauczycielami oraz kolegami z grupy. Wychowawca może (za zgodą rodziców) skierować ucznia na zajęcia świetlicy socjoterapeutycznej.
5. W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży planuje się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę (policja, poradnia psychologiczno- pedagogiczna, sąd rejonowy, kurator społeczny lub sądowy).
6. W celu dobrego współdziałania rodziców, nauczycieli i wychowawców w szkole organizuje się dyżury nauczycielskie, podczas których rodzice mają prawo do:
1) Zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i całym Zespole Szkół oraz przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
2) Uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.
3) Uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci.
4) Uzyskiwania informacji oraz porad od pedagoga, dyrektora, pielęgniarki szkolnej, opiekuna świetlicy socjoterapeutycznej.
5) Wyrażania i przekazywania dyrektorowi Zespołu Szkół opinii na temat pracy szkoły.
§ 11
Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na terenie szkoły oraz poza jej terenem w trakcie wycieczek:
1) Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia. Zobowiązany jest on również do niezwłocznego poinformowania dyrektora Zespołu Szkół o każdym wypadku mającym miejsce podczas powyższych zajęć. Wycieczki szkolne organizowane są i rozliczane zgodnie z zapisami „Regulaminu wycieczek szkolnych”.
2) Podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych - kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
§ 12
Zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych:
1) Z chwilą przyjścia ucznia do szkoły na:
a) zajęcia edukacyjne obowiązkowe i dodatkowe, przez które rozumie się zajęcia wyszczególnione w ramowym planie nauczania,
b) zajęcia nadobowiązkowe, przez które rozumie się zajęcia organizowane przez szkołę, płatne z budżetu szkoły i bezpłatne, ale nie wprowadzone do planu nauczania (dodatkowy język obcy, koła wiedzy i zainteresowań, itp.),
c) zajęcia pozalekcyjne, inne niż wymienione w pkt.1 lit. a i b, płatne przez rodziców (inne organizacje lub stowarzyszenia), uczniowie znajdują się pod opieką pracowników pedagogicznych, a w szczególności nauczyciela prowadzącego te zajęcia,
2) Pracownicy, o których mowa w pkt 1c) są zobowiązani do:
a) przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na prowadzonych przez siebie zajęciach
b) do systematycznego kontrolowania pod względem bhp miejsca, w którym są prowadzone zajęcia
c) samodzielnego, jeżeli jest to możliwe, usuwania dostrzeżonego zagrożenia lub niezwłocznego zgłoszenia o zagrożeniu kierownictwu szkoły
d) kontroli obecności uczniów na każdych zajęciach edukacyjnych i niezwłocznego reagowania na nagłą, niezapowiedzianą nieobecność poprzez poinformowanie o tym właściwego wychowawcę, który powiadamia o fakcie rodziców (prawnych opiekunów)
e) pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg harmonogramu opracowanego przez dyrekcję szkoły
f) wprowadzania uczniów do sal i pracowni oraz przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach,
3) W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku (informatyka, fizyka, chemia, technika) opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni i na początku roku zapoznaje z nim uczniów.
4) W salach gimnastycznych i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza:
a) sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć
b) dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów
c) dostosowuje wymagania i formę do możliwości fizycznych uczniów
d) asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządzie
e) nie wydaje uczniom przed zajęciami kuli, oszczepu, dysku, ciężarów oraz sprzętu skoczni wzwyż oraz innego sprzętu będącego zagrożeniem życia i zdrowia.
§ 13
1. Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów przed rozpoczęciem swoich zajęć (obowiązkowych i nadobowiązkowych), w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po zajęciach według harmonogramu corocznie ustalanego przez dyrektora Zespołu Szkół.
2. Nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżury w obiektach sportowych zgodnie z grafikiem dyżurów, natomiast nauczyciele kształcenia zintegrowanego przed i po każdej swojej lekcji w sali gimnastycznej.
3. Dyżurującemu nauczycielowi nie wolno zejść z dyżuru do czasu zastąpienia go przez innego nauczyciela.
4. Nauczyciele pełnią dyżury wg wywieszonego grafiku.
5. Dyżury pełnione są przed lekcjami, w czasie przerw międzylekcyjnych oraz po lekcjach w budynku szkolnym i na boisku: od godz. 7.30 .
6. W czasie zajęć edukacyjnych pozalekcyjnych obowiązki właściwe dla nauczyciela dyżurnego pełni nauczyciel prowadzący dane zajęcia.
7. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć pozalekcyjnych obejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia na czas od chwili przyjścia uczniów na zajęcia, zgodnie z wyznaczoną godziną, do chwili opuszczenia przez uczniów szkoły po zajęciach.
8. Dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom na korytarzach i w sanitariatach.
9. W razie nieobecności nauczyciela dyżurnego w wyznaczonym dniu dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela do pełnienia dyżuru.
10. W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego nauczyciel, który jest jego świadkiem, zawiadamia pielęgniarkę szkolną i dyrektora szkoły.
11. Dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe oraz rodziców.
§ 14
1. Zespół Szkół organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi realizującymi obowiązek szkolny w szkole poprzez:
1) Tworzenie warunków do integracji uczniów niepełnosprawnych w społeczności szkolnej.
2) Tworzenie właściwych warunków nauki tym uczniom w zależności od ich stanu zdrowia poprzez zapewnienie szczególnej opieki psychologicznej i pedagogicznej
3) Tworzenie warunków do rehabilitacji uczniów niepełnosprawnych.
2. Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez:
1) Kompensowanie deficytów w zespołach korekcyjno – kompensacyjnych.
2) Organizowanie indywidualnego nauczania, zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy na podstawie orzeczeń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub badań lekarskich.
3) Ścisłą współpracę ze specjalistycznymi przychodniami celem stworzenia, w miarę możliwości finansowych, optymalnych warunków nauki ucznia z zaburzeniami bądź uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu lub wzroku.
4) Ścisłą współpracę nauczycieli z rodzicami w celu tworzenia właściwych warunków do nauki w domu.
5) Analizowanie postępów ucznia w nauce w celu określenia i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie dobrych wyników,
6) Obniżenie lub dostosowywanie progu wymagań programowych z niektórych przedmiotów, zgodnie z zarządzeniem w sprawie zasad klasyfikowania, oceniania i promowania.
§ 15
W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej w obiekcie szkolnym – o wpuszczeniu lub wypuszczeniu z budynku Zespołu Szkół decyduje woźny, mający prawo zatrzymywania wszystkich osób.
1) Woźnemu nie wolno wpuścić do budynku (wypuścić z budynku) osób, nie będących klientami szkoły lub co do których nie ma pewności ich poprawnego zachowania. O zatrzymaniu woźny ma obowiązek natychmiast powiadomić dyrektora Zespołu Szkół (wicedyrektora).
2) W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas zajęć w salach wynajmowanych w GOK-u nauczyciel prowadzący zajęcia osobiście przyprowadza uczniów z części dydaktycznej Zespołu Szkół i odprowadza ich po zajęciach. Uczniom nie wolno indywidualnie udawać się do wymienionych pomieszczeń.
3) Wszyscy uczniowie mają obowiązek dostosowania się do poleceń nauczycieli dyżurnych oraz pracowników obsługi szkoły podczas wchodzenia i wychodzenia z budynku, korzystania z szatni, podczas przerw międzylekcyjnych. Zasady organizacji przerw międzylekcyjnych i pełnienia dyżurów określa regulamin będący załącznikiem do niniejszego statutu.(Załącznik nr 4).
4) O udostępnieniu uczniom boiska podczas przerw międzylekcyjnych decyduje dyrektor Zespołu Szkół.
5) Uczniom nie wolno oddalać się z boiska poza część szkolną pod rygorem ukarania w myśl zapisów § 8.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 16
1. Organami Zespołu Szkół są:
1) Dyrektor Zespołu Szkół
2) Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej
3) Rada Pedagogiczna Gimnazjum
4) Rada Rodziców Szkoły Podstawowej
5) Rada Rodziców Gimnazjum
6) Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej
7) Samorząd Uczniowski Gimnazjum
2. Organom szkoły zapewnia się:
1) Możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w statucie szkoły.
2) Umożliwienie rozwiązania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
3) Zapewnienie bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
§ 17
1. Wszystkie organy Zespołu Szkół współpracują w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji.
2. Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom Zespołu Szkół poprzez swoje reprezentacje: Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
3. Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi Zespołu Szkół lub Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych posiedzeń tych organów.
4. Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkiej decyzji w terminie 7 dni.
5. Wszystkie organy Zespołu Szkół zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
6. Organy Zespołu Szkół działają w oparciu o regulaminy zatwierdzone na ich zebraniach.
7. W zebraniach w/w organów każdorazowo uczestniczy dyrektor.
ZADANIA ORGANÓW
§ 18
Dyrektor
1. Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy Cekcyn zgodnie z przepisami wynikającymi z Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r..
2. Dyrektor jest jednocześnie dyrektorem placówek wchodzących w skład Zespołu Szkół. Kieruje powierzoną mu placówką, a w szczególności:
1) Organizuje pracę wychowawczą i opiekuńczą.
2) Sprawuje bezpośredni nadzór pedagogiczny i dwa razy w roku składa z niego sprawozdanie.
3) Tworzy odpowiednie warunki do realizacji zadań statutowych.
4) Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez uczniów.
5) Prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
6) Kontroluje obowiązki rodziców w zakresie zgłaszania dziecka do szkoły i regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne.
7) Współpracuje z rodzicami w celu zapewnienia warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych i warunków realizacji obowiązku w przypadku realizowania obowiązku poza szkołą.
8) Przekazuje informacje organowi prowadzącemu w przypadku niespełniania obowiązku przez uczniów.
9) Zwołuje posiedzenia Rady Pedagogicznej, przewodniczy tym posiedzeniom i realizuje uchwały.
10) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu Szkół i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
11) Wykonuje pracę administracyjną, prowadzi i przechowuje dokumentację.
12) Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników.
13) Ocenia nauczycieli, podejmuje decyzje dotyczące ich awansu zawodowego.
14) Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom.
15) Występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń nauczycieli i innych pracowników, a także występuje z wnioskami w sprawie nagród Wójta Gminy, Kuratora Oświaty i ministra właściwego do spraw oświaty i nauczania.
16) Reprezentuje Zespół Szkół na zewnątrz.
3. Dyrektor wykonuje swoje zadania na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności, współdziała z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim i Związkami Zawodowymi.
4. W Zespole Szkół tworzy się stanowiska wicedyrektorów. Funkcję wicedyrektora powierza jak i odwołuje z niej dyrektor Zespołu Szkół po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej. Dyrektor Zespołu Szkół określa wicedyrektorom szczegółowy zakres ich obowiązków i kompetencji.
5. Podczas nieobecności dyrektora jego obowiązki przejmuje wicedyrektor wskazany przez dyrektora, lecz w ograniczonym zakresie, tj. bez podejmowania decyzji personalnych i powodujących skutki finansowe.
6. Dyrektor Zespołu Szkół przyjmuje na praktyki słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych i przydziela im nauczyciela - opiekuna praktyk.
7. Określa w porozumieniu z Radą Rodziców wzór jednolitego stroju noszonego przez uczniów na terenie szkoły oraz określa sytuacje, w których uczeń ma obowiązku noszenia jednolitego stroju.
8. Podaje do publicznej wiadomości do 31 marca informację dotyczącą szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników, które obowiązywać będą od początku następnego roku szkolnego.
9. Podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.
10. Dyrektor Zespołu Szkół jest zobowiązany z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy jego uprawnienia zostaną naruszone.
§ 19
Rady Pedagogiczne
1. Rady Pedagogiczne są organami kolegialnymi, a w ich skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Szkoły Podstawowej i wszyscy pracownicy pedagogiczni Gimnazjum.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Zespołu Szkół.
3. Rady Pedagogiczne podejmują uchwały, opiniują i wnioskują w zakresie statutowych zadań szkoły, a w szczególności:
1) W sprawie zatwierdzania planów pracy szkoły po zaopiniowaniu go przez Rade Rodziców.
2) W sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
3) W sprawie innowacji eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu tych projektów przez Rade Rodziców.
4) W sprawach skreślenia z listy uczniów.
5) W sprawie ustalania organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6) Ustalają w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rad rodziców, szkolny zestaw programów nauczania biorąc pod uwagę przystosowanie dydaktyczne i językowe podręcznika do możliwości uczniów, a także wysoką jakość wykonania umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat.
7) Ustalony przez Radę Pedagogiczną szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych.
8) Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez trzy lata szkolne uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna, na wniosek nauczyciela lub Rad Rodziców, może dokonać zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników z zastrzeżeniem, że zmiana taka nie może być wprowadzana w trakcie rozpoczętego roku szkolnego.
Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizacje pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
2) Projekt planu finansowego szkoły.
3) Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, propozycje dyrektora szkoły w sprawach podziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
4. Szczegółowe kompetencje, organizację pracy i rozstrzyganie kwestii spornych Rad Pedagogicznych określa opracowany i uchwalony przez nią regulamin.
5. Przewiduje się wspólne posiedzenia Rad Pedagogicznych. W posiedzeniach mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgoda lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
6. Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego Zespół Szkół z wnioskiem o odwołanie dyrektora lub do dyrektora z wnioskiem o odwołanie nauczyciela pełniącego inną funkcję kierowniczą.
7. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
8. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane, a protokoły zatwierdzane na następnych posiedzeniach Rady.
9. Osoby biorące udział w posiedzeniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, jeśli godzi to w ogólne zasady przestrzegania tajemnicy służbowej, dobro osobiste nauczycieli, uczniów i ich rodziców oraz innych pracowników zespołu.
§ 20
Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§21
Rady Rodziców
1. W Zespole Szkół działają Rady Rodziców , które reprezentują ogół rodziców i uczniów, powoływane na zasadach wynikających z Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. ( ze zmianami ).
2. W skład Rad Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
3.Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. W wyborach, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
4. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oraz wyboru przedstawicieli rad oddziałowych.
5. Rady Rodziców mogą porozumiewać się ze sobą , ustalając zasady i zakres współpracy.
6. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczna z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
7. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli;
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Zespołu Szkół.
8. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie szkolnego programu wychowawczego lub szkolnego programu profilaktyki, program ten ustala dyrektor Zespołu Szkół w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora Zespołu Szkół obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną
9.W celu wspierania działalności statutowej szkoły , Rady Rodziców mogą gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rad Rodziców określa regulamin.
§ 22
Samorządy
1. Organem reprezentującym uczniów są Samorządy Uczniowskie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
2. Samorządy Uczniowskie (SU) w szkołach wchodzących w skład Zespołu Szkół tworzą wszyscy uczniowie, a uczniowie poszczególnych klas tworzą Samorządy Klasowe. Samorządy są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów szkoły. Z chwilą odejścia ucznia z danego typu szkoły automatycznie przestaje on być członkiem Samorządu oraz jego władz.
3. Przedstawicielami społeczności uczniowskiej powołanymi w celu współdziałania z dyrektorem Zespołu Szkół, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców są Rady SU. Zarządy i Rady SU reprezentują interesy wszystkich uczniów. Zasady pracy Samorządów ustalają regulaminy uchwalone przez Rady SU.
4. Zasady wybierania i działania organów samorządowych określają regulaminy uchwalone przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządów są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
5. Regulaminy Samorządów nie mogą być sprzeczne ze statutem Zespołu Szkół.
6. Samorządy Uczniowskie mogą przedstawiać wnioski i opinie Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi Zespołu we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących realizacji celów Samorządu Uczniowskiego oraz podstawowych praw uczniów, do których należą:
1) Prawo do zapoznania się z programem nauczania i wychowania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami.
2) Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
3) Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością zaspokajania własnych zainteresowań.
4) Prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej.
5) Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły w porozumieniu z jej dyrektorem.
6) Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
1. Przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela dyrektor Zespołu Szkół może zasięgnąć opinii Samorządu Uczniowskiego.
2. Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej i Gimnazjum posiada swojego opiekuna wybieranego z nauczycieli Zespołu Szkół.
3. Kadencja opiekunów SU trwa 2 lata. Opiekunowie są doradcami służącymi swoją pomocą i doświadczeniem w pracy SU. Opiekunowie mają prawo uczestniczenia we wszystkich formach pracy SU.
4. Wyboru opiekunów SU z ramienia Rady Pedagogicznej dokonują zarządy SU we wrześniu, miesiąc po skończonej kadencji. Kandydaturę opiniuje Rada SU.
5. Warunkiem wyboru nauczyciela na opiekuna SU jest wyrażenie przez niego zgody w formie pisemnej w księdze protokołów zarządu SU.
6. Opiekun SU w uzasadnionych przypadkach może złożyć dymisję z pełnionej funkcji. Na jego miejsce zarząd wybiera nowego opiekuna. W przypadku niemożności wybrania opiekuna, nauczyciela do tej funkcji wyznacza dyrektor Zespołu Szkół.
7. Samorządy Szkolne mogą uzyskiwać dochody:
1) Ze sprzedaży biletów na dyskoteki szkolne.
2) Z organizowanych zbiórek, loterii fantowych, sprzedaży gadżetów i innych.
3) Ze sprzedaży surowców wtórnych.
4) Ze środków przekazanych przez sponsorów.
5) Z innych źródeł.
8. Finanse SU prowadzi skarbnik. Wszelkie operacje finansowe ewidencjonowane są w księdze przychodów i rozchodów prowadzonej przez skarbnika przy pomocy opiekuna SU. Środki przechowywane są w kasie sekretariatu szkoły. Samorząd nie prowadzi osobnego rachunku bankowego, ale może korzystać z konta Rady Szkoły.
§ 23
Zasady współpracy i rozwiązywania konfliktów między organami Zespołu Szkół oraz wnoszenie wniosków i skarg
1. Wymiana bieżącej informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych decyzjach i planowanych działaniach odbywa się poprzez:
1) Zarządzenia wewnętrzne dyrektora Zespołu Szkół.
2) Ogłoszenia wywieszane na tablicy ogłoszeń.
3) Zebrania rad pedagogicznych, pracowników administracyjno – ekonomicznych i obsługi szkoły, rodziców z nauczycielami, wychowawcami klas i dyrektorem szkoły.
4) Apele szkolne.
5) „Biuletyn informacyjny”.
2. Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów szkoły.
3. Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:
1) Zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swojej kompetencji.
2) Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
3) Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach.
4) Organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły.
4. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami szkoły lub wewnątrz niego dyrektor szkoły jest zobowiązany do:
1) Zbadania przyczyny konfliktu.
2) Wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomienia o niej przewodniczących organów będących stronami.
5. Spory pomiędzy dyrektorem szkoły a innymi organami szkoły rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący szkoły albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
6. Konflikt pomiędzy nauczycielem a uczniem rozwiązują:
1) Wychowawca klasy - w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie a uczniami tej klasy.
2) Dyrektor lub wicedyrektor - jeżeli decyzja wychowawcy nie zakończyła konfliktu lub konflikt z uczniami dotyczy wychowawcy klasy.
7. Od orzeczenia dyrektora Zespołu Szkół może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego szkołę.
8. Odwołanie wnosi jedna ze stron. Nie może być ono jednak wniesione po upływie 14dni od daty wydania orzeczenia.
9. W sytuacji konfliktu pomiędzy nauczycielami postępowanie prowadzi dyrektor Zespołu Szkół.
10. W przypadkach nierozstrzygnięcia sporu przez dyrektora Zespołu Szkół, strony mogą odwołać się do organu prowadzącego szkołę.
11. Konflikt pomiędzy dyrektorem Zespołu Szkół a nauczycielami rozpatruje na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Zespół Szkół.
12. Konflikty pomiędzy rodzicami a innymi organami Zespołu Szkół:
1) Postępowanie w pierwszej instancji prowadzi dyrektor Zespołu Szkół.
2) W przypadkach spornych przysługuje prawo wniesienia w ciągu 14 dni odwołania do organu prowadzącego Zespół Szkół.
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 24
1. Do realizacji celów statutowych Zespół Szkół posiada bazę dydaktyczną wraz z zapleczem sportowym, znajdującym się przy u. Szkolnej 8 oraz dwa pomieszczenia w Gminnym Ośrodku Kultury w Cekcynie przy ul. Szkolnej 6.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu Szkół opracowany przez dyrektora Zespołu Szkół z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do 30 kwietnia każdego roku.
3. Arkusz organizacji Zespołu Szkół zatwierdza organ prowadzący do 30 maja danego roku po uprzednim zaopiniowaniu przez organ nadzorujący.
4. W arkuszu organizacji Zespołu Szkół zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Zespołu Szkół, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor Zespołu Szkół, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
6. Koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe są prowadzone poza systemem klasowo – – lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych, a także w formie wycieczek i wyjazdów.
7. Wyżej wymienione zajęcia są organizowane w ramach posiadanych przez Zespół Szkół środków finansowych.
8. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu zespołu powinna wynosić:
1) W zajęciach gimnastyki korekcyjnej do 10 uczniów z uwagi na wymiary sali do ćwiczeń.
2) W zajęciach dydaktyczno wyrównawczych od 4 do 8 uczniów.
3) W zajęciach logopedycznych od 2 do 4 uczniów.
4) W zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych od 2 do 5 uczniów.
9. Zajęcia, o których mowa, mogą być również finansowane ze środków pozabudżetowych. Wymiar tych zajęć i liczbę uczestników ustala wtedy dyrektor Zespołu Szkół w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
10. Zajęcia pozalekcyjne w soboty mogą być organizowane w Zespole Szkół na wniosek Samorządu Uczniowskiego, samorządów klasowych lub na wniosek nauczyciela, ale za zgodą dyrektora.
11. W danym roku szkolnym Zespół Szkół pracuje w oparciu o roczny plan pracy uchwalony przez Rady Pedagogiczne Zespołu Szkół na pierwszym posiedzeniu.
12. Projekt planu pracy Zespołu Szkół opracowuje zespół powołany przez Radę Pedagogiczną na jednym z jej końcowych posiedzeń.
13. Plan pracy zawiera szczegółowe zadania w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz formy i terminy, a także nazwiska osób odpowiedzialnych za realizację.
14. Zadania zawarte w planie pracy są dostosowane do potrzeb i możliwości bazowych i kadrowych Zespołu Szkół i opracowywane w oparciu o wnioski wynikające z analizy pracy za rok ubiegły.
§ 25
1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu Szkół jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem określonym w odrębnych przepisach.
2. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego (I-III, IV-VI, I-III gimnazjum).
4. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
5. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać w szkole podstawowej 26 uczniów w gimnazjum 30.
6. Oddział można dzielić na grupy. Podział ten jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
7. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Zespół Szkół.
8. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 26
1. Zajęcia edukacyjne realizowane są w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Czas trwania zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny, tygodniowy czas lekcyjny.
4. Podstawową formą pracy w klasach I – III szkoły podstawowej są zajęcia zintegrowane, natomiast w klasach IV- VI szkoły podstawowej oraz I – III gimnazjum wprowadza się przedmioty, bloki przedmiotowe i ścieżki edukacyjne.
5. Godzina pracy nauczyciela bibliotekarza, wychowawcy świetlicy, logopedy i pedagoga trwa 60 minut.
6. Zajęcia lekcyjne odbywają się w cyklu pięciodniowym, natomiast zajęcia pozalekcyjne mogą być realizowane także w dni wolne od nauki za zgodą dyrektora. Obowiązek dowozu uczniów na zajęcia pozalekcyjne spoczywa na rodzicach (prawnych opiekunach).
7. Dla uczniów dojeżdżających do szkoły prowadzona jest świetlica . Zajęcia w świetlicy szkolnej odbywają się od godziny 700 do 1500.
8. Świetlica w porze obiadów pełni funkcje stołówki.
9. Świetlica zajmuje dwa wydzielone pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne dostosowane do wieku uczniów.
10. Rozkład zajęć w świetlicy dostosowany jest do tygodniowego rozkładu zajęć dydaktyczno – wychowawczych w Zespole Szkół i harmonogramu dowożenia. Uwzględnia również zapewnienie opieki dzieciom, które nie uczęszczają na lekcje religii katolickiej oraz tym dzieciom, których rodzice zgłosili potrzebę korzystania z opieki świetlicy.
11. Świetlica realizuje swoje zadania według rocznego planu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu Szkół.
12. Prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego do świetlicy określa regulamin świetlicy, który zatwierdza Rada Pedagogiczna.
13. Praca w świetlicy zorganizowana jest w dwóch grupach wychowawczych – klasy I – IV , klasy V- VI i gimnazjum.
14. Grupa wychowawcza nie powinna przekraczać 30 uczniów.
1) Cele i zadania świetlicy Zespołu Szkół:
a) zapewnienie wychowankom zorganizowanej opieki wychowawczej
b) wdrażanie wychowanków do samodzielnej pracy umysłowej
c) kształtowanie u wychowanków właściwej postawy moralnej, wyrabianie właściwych cech charakteru
d) rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w domu, szkole i swoim środowisku
e) rozwijanie u wychowanków samorządności, samodzielności oraz poczucia estetyki i wrażliwości na piękno
f) przygotowanie do wartościowego spędzenia czasu wolnego, wyrabianie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy
g) prowadzenie zajęć ekologicznych
h) współdziałanie wychowawców z nauczycielami i rodzicami
i) organizowanie zajęć umożliwiających rozwiązywanie testów przygotowujących do egzaminu i sprawdzianu
j) pomoc w przygotowaniu się do lekcji.
§ 27
W Zespole Szkół działa biblioteka szkolna gromadząca księgozbiór oddzielnie dla szkoły podstawowej i gimnazjum.
1) Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu Szkół oraz rodzice na zasadach określonych w regulaminie biblioteki szkolnej.
2) Biblioteka Zespołu Szkół służy realizacji zadań edukacyjnych szkoły oraz wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli.
3) Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
4) Pełni rolę ośrodka informacji w szkole dla uczniów, nauczycieli, rodziców i innych pracowników Zespołu Szkół.
§ 28
1. Biblioteka Zespołu Szkół realizuje swoje zadania poprzez:
1) Zaspokajanie zgłaszanych potrzeb czytelniczych i informacyjnych.
2) Podejmowanie różnych form pracy dydaktyczno – wychowawczej z zakresu kierowania czytelnictwem.
3) Koordynowanie procesu edukacji czytelniczej i przygotowania uczniów do korzystania z informacji naukowej.
2. Praca pedagogiczna z czytelnikami obejmuje:
1) Udostępnianie zbiorów.
2) Udzielanie informacji bibliotecznych.
3) Rozmowy z czytelnikami o książkach.
4) Poradnictwo w wyborach czytelniczych.
5) Przysposobienie czytelnicze i kształtowanie uczniów jako użytkowników informacji.
6) Inspirowanie pracy aktywu czytelniczego.
7) Informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów.
8) Przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenie analityczne Rady Pedagogicznej.
9) Prowadzenie różnych form wizualnej informacji i popularyzacji książek, organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form inspiracji czytelnictwa.
3. W zakres prac organizacyjnych wchodzi:
1) Gromadzenie i ewidencja zbiorów.
2) Opracowanie biblioteczne zbiorów.
3) Selekcja i konserwacja zbiorów.
4) Organizacja udostępniania zbiorów.
5) Planowanie, sprawozdawczość i odpowiedzialność materialna.
4. W miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów oraz bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi. Współpraca ta obejmuje:
1) Poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie.
2) Wymianę materiałów informacyjnych miedzy biblioteką szkolną, a innymi bibliotekami.
3) Informowanie użytkowników o zbiorach, warsztacie informacyjnym, dniach i godzinach otwarcia najbliższych bibliotek: publicznej i pedagogicznej.
4) Organizowanie wycieczek do bibliotek różnych sieci i ośrodków informacji.
5) Organizowanie i zachęcanie uczniów do udziału w lekcjach bibliotecznych.
§ 29
1. Pomieszczenie biblioteki umożliwia gromadzenie i przechowywanie zbiorów, korzystanie ze zbiorów na miejscu i wypożyczanie ich poza bibliotekę. Zajęcia przysposobienia czytelniczo – informacyjnego w poszczególnych oddziałach klas IV -VI i klas gimnazjum planowane są na godzinach doraźnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli przedmiotu.
2. Godziny pracy biblioteki Zespołu Szkół dostosowane są do tygodniowego rozkładu zajęć dydaktycznych i umożliwiają wszystkim uczniom klas I – VI i klas gimnazjum dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
3. Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi szkoły oraz rodzice.
4. Wydatki biblioteki finansowane są z budżetu Zespołu Szkół. Mogą też być uzupełniane dotacjami Rady Rodziców lub innych ofiarodawców.
§ 30
1. Dyrektor Zespołu Szkół sprawuje bezpośredni nadzór nad biblioteką, a w szczególności:
1) Zapewnia właściwą obsadę personalną biblioteki.
2) Zapewnia zastępstwo za nieobecnego w pracy bibliotekarza.
3) Zapewnia bibliotece odpowiednio wyposażone pomieszczenie.
4) Zapewnia środki finansowe na działalność biblioteki.
5) Systematycznie kontroluje stan ewidencji i opracowania zbiorów, zapobiegając powstawaniu zaległości.
6) Zarządza skontrum biblioteki.
7) W porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem ustala tryb postępowania zapewniającego zwrot wypożyczonych zbiorów, przestrzega jego wykonania.
8) Hospituje i ocenia pracę nauczyciela bibliotekarza.
§ 31
1. Dyrektor Zespołu Szkół za zgodą organu prowadzącego tworzy stanowisko pedagoga. Szczegółowy zakres czynności ustala dyrektor szkoły.
2. Do zadań pedagoga szkolnego należy:
1) Badanie i analizowanie przyczyn opuszczania przez uczniów zajęć edukacyjnych.
2) Dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole i przedstawianie jej na posiedzeniu rady pedagogicznej.
3) Badanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów oraz przedstawianie form i metod przeciwdziałania im.
4) Współpraca z wychowawcami klas i rodzicami w zakresie udzielania pomocy w wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia.
5) Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w zakresie organizowania uczniom i rodzicom wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
6) Przeprowadzanie pedagogizacji rodziców w kontekście aktualnych zagadnień w ramach indywidualnych kontaktów i zebrań rodzicielskich.
7) Współpraca z pielęgniarką.
8) Organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego.
9) Współpraca z rodzicami uczniów z trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi.
10) Współpraca z opieką społeczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi w zakresie niesienia pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
11) Współpraca z policją w zakresie zapobiegania patologii i przestępczości wśród nieletnich.
12) Prowadzenie następującej dokumentacji:
a) roczny plan pracy
b) dziennik pracy
c) ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej
d) innej dokumentacji odzwierciedlającej przeprowadzone diagnozy i analizy sytuacji wychowawczej
e) wykaz uczniów niewypełniających obowiązku szkolnego
f) przygotowywanie dokumentacji dla uczniów z dostosowaniem warunków egzaminacyjnych
g) przygotowanie dokumentacji uczniów zwolnionych z egzaminów.
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 32
1. W Zespole Szkół zatrudnieni są nauczyciele szkoły podstawowej i gimnazjum, nauczyciele bibliotekarze, wychowawcy świetlicy, pedagodzy - wszyscy są określeni mianem pracowników pedagogicznych oraz pracownicy administracji i obsługi.
2. Stan osobowy nauczycieli i innych pracowników Zespołu Szkół wynika z zatwierdzonego arkusza organizacji..
3. Zasady zatrudniania określa Kodeks Pracy i Karta Nauczyciela.
§ 33
1. Nauczyciele oraz inni pracownicy pedagogiczni prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą i są odpowiedzialni za wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.
2. Do obowiązków nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych należy:
1) Troska o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów.
2) Poznanie osobowości, stanu zdrowia i warunków życia uczniów, stymulowanie ich rozwoju i uzdolnień.
3) Rzetelne przygotowanie się do zajęć z uczniami.
4) Realizowanie obowiązujących programów i planów, dążenie do jak najlepszych wyników swej pracy.
5) Troska o pomieszczenia, pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny.
6) Obiektywne i jawne ocenianie uczniów.
7) Udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych.
8) Kontrolowanie na każdej lekcji obecności uczniów.
9) Systematyczna współpraca z domem rodzinnym uczniów.
10) Zachowanie wysokiej kultury osobistej w każdym miejscu.
11) Doskonalenie swoich umiejętności zawodowych.
12) Przestrzeganie przepisów prawa oświatowego.
13) Wypełnianie i prowadzenie dokumentacji im powierzonej.
14) Zapoznanie uczniów i rodziców z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, programem wychowawczym i profilaktycznym.
3. Praca nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych opiera się na opracowanych przez nich planach pracy dydaktyczno – wychowawczej pozytywnie zaopiniowanych przez dyrektora.
4. Prawa i obowiązki wszystkich pracowników pedagogicznych oraz inne sprawy wynikające ze stosunku pracy określa Karta Nauczyciela i regulamin wewnętrzny Zespołu Szkół.
5. Nauczyciele podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w Kodeksie karnym.
§ 34
1. Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki pedagogicznej nad uczniami powierzonego mu oddziału i kształtowanie ich osobowości, a w szczególności:
1) Realizowanie zadań wychowawczych wynikających ze statutu i z programów wychowawczych szkoły podstawowej i gimnazjum.
2) Integrowanie zespołu klasowego, tworzenie relacji koleżeńskich.
3) Zapoznanie uczniów z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego.
4) Współpraca ze wszystkimi nauczycielami uczącymi w podległym oddziale.
5) Współpraca z rodzicami, informowanie ich na bieżąco o postępach w nauce i zachowaniu.
6) Udzielanie pomocy wychowankom z trudnościami w nauce.
7) Wspomaganie uczniów w orientacji zawodowej i wyborze zawodu.
8) Ustalanie semestralnej i końcowej oceny z zachowania.
9) Czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.
10) Prowadzenie dokumentacji zgodnie z zaleceniami dyrektora.
11) Stałego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonej klasie w celu ustalenia jednolitych sposobów udzielania im pomocy w nauce.
12) Dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn absencji, udzielanie pomocy uczniom, którzy opuścili zajęcia szkolne.
13) Zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach pozalekcyjnych, interesowanie się udziałem uczniów w różnych formach zajęć.
14) Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
15) Wywieranie wpływu na zachowanie uczniów w szkole, poza NIĄ, badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów, podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami).
16) Udzielanie szczegółowej pomocy, rad, wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych i wychowawczych.
17) Wdrażanie do dbania o higienę i stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bhp w szkole i poza nią.
18) Omawianie problemów wychowawczych na zebraniach z rodzicami odbywających się zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrektora, a zamieszczonym w informatorze szkolnym lub w razie potrzeby częściej.
19) Wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy i innych czynności dotyczących klasy, zgodnie z zarządzeniami władz szkolnych, poleceniami dyrektora szkoły, uchwałami Rady Pedagogicznej oraz:
a) prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen klasy
b) pisanie opinii o uczniach do innych szkół, poradni itp.
c) wypisywanie świadectw promocyjnych i świadectwa ukończenia szkoły
20) Opracowanie tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy w ścisłym powiązaniu z całokształtem pracy wychowawczej w szkole.
21) Zapoznanie uczniów i rodziców (opiekunów) z zasadami klasyfikowania i promowania uczniów.
22) Wybranie samorządu klasowego i organizowanie jego pracy.
23) Tworzenie tradycji w zespole klasowym.
2. Wychowawca ma obowiązek poinformowania rodziców o ocenach bieżących oraz o przewidywanych dla ucznia ocenach semestralnych i rocznych. Szczegółowe zasady informowania rodziców znajdują się w WSO.
3. Wychowawca ma prawo do:
1) Współdecydowania z samorządem klasy, z rodzicami (opiekunami) uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.
2) Uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno – pedagogicznej w swojej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły i instytucji wspomagających szkołę.
4. Wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:
1) Osiągania celów wychowania w swojej klasie.
2) Integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców (opiekunów) wokół programu wychowawczego klasy i szkoły.
3) Poziom opieki i pomocy indywidualnej swoim wychowankom będącym w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.
4) Prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.
5. Konflikt między nauczycielem a uczniem rozwiązują:
1) Wychowawca klasy – w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie a uczniami tej klasy.
2) Dyrektor lub wicedyrektor – jeżeli decyzja wychowawcy nie zakończyła konfliktu lub konflikt z uczniami dotyczy wychowawcy klasy.
6. Od orzeczenia dyrektora Zespołu Szkół może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego szkołę.
7. Odwołanie wnosi jedna ze stron. Nie może być ono jednak wniesione po upływie 2 tygodni od daty wydania orzeczenia.
8. W sytuacji konfliktu pomiędzy nauczycielami postępowanie prowadzi dyrektor Zespołu Szkół.
9. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu przez dyrektora Zespołu Szkół strony mogą odwołać się do organu prowadzącego szkołę.
10. Konflikt pomiędzy dyrektorem Zespołu Szkół a nauczycielami rozpatruje na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Zespół Szkół.
11. Konflikty pomiędzy rodzicami a innymi organami Zespołu Szkół:
1) postępowanie w pierwszej instancji prowadzi dyrektor Zespołu Szkół.
2) w przypadkach spornych przysługuje prawo wniesienia w ciągu 14 dni odwołania do organu prowadzącego Zespół Szkół.
ROZDZIAŁ VII
UCZNIOWIE ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 35
1. Do Szkoły Podstawowej uczęszczają dzieci, które ukończyły 7 lat w roku kalendarzowym, w którym rozpoczyna się rok szkolny, lub na wniosek rodziców, które przed l września kończą 6 lat, jeżeli wykazują psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauka trwa do ukończenia 13 roku życia, z możliwością przedłużenia w przypadku drugoroczności.
2. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 13 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu do 16 roku życia oraz obowiązkowi nauki do 18 roku życia.
3. W przypadkach uzasadnionych dziecko może być odroczone o rok od spełniania obowiązku szkolnego. Decyzję podejmuje dyrektor na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej.
4. Na wniosek rodziców dziecka dyrektor może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
5. Uczeń, który ukończył 18 rok życia, zostaje skreślony z listy uczniów. W takim przypadku uczeń może zwrócić się z pisemną prośbą do dyrektora Zespołu Szkół o zgodę na dokończenie cyklu kształcenia dyrektor może nie wyrazić zgody, jeżeli:
1) Uczeń jest zagrożony z jakiegokolwiek przedmiotu.
2) Liczba jego nieusprawiedliwionych nieobecności daje podstawę do nieklasyfikowania go lub grozi mu nieodpowiednia ocena zachowania.
6. Dyrektor sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów.
7. Na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, na wniosek dyrektora organ prowadzący przydziela godziny nauczania indywidualnego zgodnie z odrębnymi przepisami.
8. Skreślenia ucznia z listy uczniów przed 18. rokiem życia może dokonać dyrektor na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i za zgodą Kuratora Oświaty z jednoczesnym przeniesieniem do innej szkoły.
9. Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać 3 km w przypadku uczniów klas I – IV szkół podstawowych i 4 km w przypadku klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjum.
10. Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w punkcie 8., obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu.
§ 36
1. Uczeń ma prawo do:
1) Organizacji procesu edukacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
2) Bezpieczeństwa i opieki wychowawczej.
3) Nietykalności osobistej i ochrony przed wszelkimi formami przemocy.
4) Poszanowania godności i życzliwego traktowania.
5) Informacji na temat zakresu wymagań i kryteriów ocen.
6) Obiektywnej i jawnej oceny.
7) Swobodnego wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie naruszają dóbr osobistych innych osób.
8) Pomocy w przypadku trudności w nauce.
9) Pomocy materialnej w sytuacjach losowych.
10) Rozwijania uzdolnień i zainteresowań.
11) Oddziaływania na życie szkolne poprzez Samorząd Uczniowski.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a w szczególności:
1) Systematycznie i aktywnie uczestniczyć we wszystkich zajęciach objętych planem nauczania na dany rok szkolny, będąc przygotowanym do nich oraz zachowywać się w ich trakcie zgodnie z przyjętymi przez szkołę zasadami.
2) Stosować się do zarządzeń dyrektora, postanowień Rady Pedagogicznej oraz poleceń nauczycieli i innych pracowników szkoły.
3) Troszczyć się o własne zdrowie i życie, dbać o higienę osobistą, wystrzegać się nałogów.
4) Przestrzegać zasad kulturalnego współżycia.
5) Dbać o mienie szkolne, ład i porządek.
6) Dbać o honor, dobre imię i tradycje Zespołu Szkół i poszczególnych jego placówek.
7) Brać czynny i systematyczny udział w zajęciach wyrównujących szanse edukacyjne( tzw. zespołach wyrównawczych , zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, gimnastyce korekcyjnej) oraz rozwijających talenty ( tzw. kółkach zainteresowań lub zajęciach z uczniem zdolnym).
8) Godnie reprezentować szkołę na zewnątrz przygotowując się i biorąc udział w konkursach i zawodach sportowych na różnych szczeblach.
9) Dbać o schludny wygląd oraz nosić podczas pobytu w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę jednolity strój zgodnie ze wzorem i na zasadach określonych przez dyrektora w trybie zarządzenia. Noszenie stroju nie jest obowiązkowe w następujących sytuacjach:
a) pierwszego oraz ostatniego dnia roku szkolnego
b) podczas sprawdzianu kompetencji klas III, sprawdzianu klas VI i egzaminu gimnazjalnego
c) udziału w akademiach państwowych,
d) podczas konkursów, olimpiad przedmiotowych organizowanych przez szkoły lub instytucje zewnętrzne ( chyba, że organizator sobie tego życzy)
e) podczas udział w zawodach sportowych i festynach organizowanych przez szkołę lub inne placówki
f) podczas dodatkowych zajęć dydaktycznych , wychowawczych organizowanych poza szkołą
g) w trakcie zajęć wychowania fizycznego
h) podczas dyskotek szkolnych , balu gimnazjalnego, balu karnawałowego klas I – III, otrzęsin klas I
i) pierwszego Dnia Wiosny oraz Dnia Dziecka
W sytuacjach określonych w podpunktach od a) do d) ucznia obowiązuje strój wizytowy ( biała lub jednolitego koloru bluzka lub koszula oraz czarna lub granatowa spódniczka, spodnie względnie garnitur.
10) Przestrzegać zakazu używania na terenie szkoły telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych służących do łączności , nagrywania obrazu i dźwięku podczas zajęć szkolnych.
11) Właściwie i z szacunkiem zachowywać się wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
12) Za nieprzestrzeganie zapisów zamieszczonych w/w podpunktach stosuje się kary zgodnie z zapisami zawartymi w WSO.
3. Każda nieobecność na zajęciach edukacyjnych ucznia winna być usprawiedliwiona przez jego rodziców w sposób pisemny lub ustny u wychowawcy klasy.
4. Ze swoimi problemami uczeń zwraca się do Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klasy, pedagoga, a w przypadku negatywnego załatwienia ma prawo zwrócić się do dyrektora lub Rady Rodziców.
§ 37
1. Za rzetelne i wzorowe wypełnianie obowiązków, wyróżniające osiągnięcia w nauce i zachowaniu oraz za znaczące osiągnięcia pozaszkolne uczeń może być nagrodzony:
1) Pochwałą wychowawcy klasy.
2) Publiczną pochwałą lub listem pochwalnym dyrektora.
3) Dyplomem.
4) Nagrodą rzeczową.
§ 38
1. Za nieprzestrzeganie swoich obowiązków uczeń może być ukarany:
1) Upomnieniem wychowawcy klasy.
2) Naganą wychowawcy klasy.
3) Naganą dyrektora szkoły.
4) Zakazem udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych.
5) Przeniesieniem do równoległego oddziału w Zespole Szkól lub do innej szkoły.
2. Każde upomnienie i nagana musi być odnotowane w dokumentach szkolnych ucznia. O naganach należy na piśmie poinformować rodziców.
3. Nakładający karę powinien stosować stopniowanie kary.
4. Uczeń może się odwołać od nagany dyrektora za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, przedstawiając stosowne wyjaśnienie.
§ 39
Zarówno kary jak i nagrody wychowawca klasy odnotowuje i powiadamia niezwłocznie jego rodziców.
§ 40
Uczniów ocenia, nagradza i karze się zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz opracowanymi Wewnątrzszkolnymi Systemami Oceniania, które są załącznikami do niniejszego statutu.(Załącznik nr1).
ROZDZIAŁ VIII
RODZICE (PRAWNI OPIEKUNOWIE)
§ 41
1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są zobowiązani do:
1) Dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły.
2) Zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
3) Zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie do zajęć szkolnych.
4) Systematycznych kontaktów ze szkołą.
§ 42
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci przez indywidualne kontakty, wywiadówki, zebrania klasowe i zebrania Rady Rodziców.
§ 43
Wychowawca wspólnie z uczniami i rodzicami planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski.
§ 44
1. Rodzice mają prawo do:
1) Znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole.
2) Znajomości Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
3) Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.
4) Uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci, zgłaszania wniosków dotyczących pracy szkoły Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi Zespołu Szkół.
§ 45
1. Szkoła organizuje cykliczne spotkania z rodzicami, stwarzając możliwości:
1) Wymiany informacji i dyskusji na tematy wychowawcze.
2) Poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci.
3) Włączania rodziców w sprawy życia klasy i szkoły.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 46
1. Wszelkie spory w zakresie interpretacji i stosowania statutu rozstrzyga dyrektor. W przypadkach istotnych dyrektor rozstrzyga problemy w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. Dyrektor może zwrócić się o pomoc prawną do organu prowadzącego i nadzorującego Zespół Szkół.
2. Sprawy sporne lub wymagające wyjaśnienia dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) rozpatruje się w kolejności: uczeń (rodzic), wychowawca, Samorząd Uczniowski, Rada Pedagogiczna, dyrektor, Rada Rodziców, organ prowadzący, organ nadzorujący. Skargi rodzic winien składać w formie pisemnej. Uczniowi i jego rodzicowi (prawnemu opiekunowi) przysługuje prawo bezpośredniego kontaktu z Rzecznikiem Praw Ucznia przy Kujawsko – Pomorskim Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
§ 47
1. Zespół Szkół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
2. Na czołowych ścianach izb lekcyjnych, pokoju nauczycielskiego i innych pomieszczeń dydaktyczno-administracyjnych winno wisieć godło państwa i mogą wisieć krzyże.
§ 48
Zespół Szkół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rozporządzeniem ministra właściwego do spraw oświaty.
§ 49
1. Przy Zespole Szkół działa Orkiestra „Campanella”, która skupia uzdolnionych muzycznie uczniów.
2. W Zespole Szkół mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem jest działalność wychowawcza wśród uczniów oraz rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w ust. 1, wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
4. W Zespole Szkół mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi, związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników Zespołu Szkół.
5. W Zespole Szkół może być prowadzona działalność opiekuńczo - wychowawcza, przez organizacje i stowarzyszenia wspomagające proces nauczania i wychowania dzieci.
6. Zespół Szkół może prowadzić w czasie wolnym od nauki placówkę wypoczynku dla dzieci i młodzieży po uzyskaniu zgody organu prowadzącego zgodnie z odrębnymi przepisami.
7. Zespół Szkół może prowadzić kursy i szkolenia dla uczniów i osób dorosłych jako pozaszkolną formę nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
8. Regulaminy będące załącznikami do niniejszego statutu są odrębnymi dokumentami i podlegają ewaluacji wg odrębnych przepisów.
$ 50
Organem wprowadzającym i zatwierdzającym zmiany jest Rada Pedagogiczna.
WYKAZ ZAŁACZNIKÓW
Załącznikami do statutu Zespołu Szkół w Cekcynie są:
1. Wewnątrzszkolny System Oceniania Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
2. Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
3. Program Profilaktyki Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
4. Regulamin obowiązków uczniów w czasie przerw